2007-07-05 08:00 Ahlsell förvärvar marknadsledande distributör av elinstallationsprodukter i Lettland

Ahlsell har kommit överens med ägarna av SIA Profs om att förvärva dess verksamhet. Profs är Lettlands största distributör av elinstallationsprodukter och dessutom verksamt inom produktområdena VVS och Verktyg & Maskiner. Företaget omsätter ca 450 MSEK och har 180 anställda.

"Ahlsell etablerar verksamhet i Lettland genom ett strategiskt förvärv av den marknadsledande återförsäljaren av elinstallationsprodukter. Profs är ett snabbväxande företag inom produktområden som väl överensstämmer med Ahlsellkoncernens sortiment. Att etablera verksamhet i Lettland har varit en del av vår övergripande strategi och vi gör det nu genom att förvärva det största handelsbolaget i sektorn. Vi gläder oss åt förvärvet och de fortsatta expansionsmöjligheter som det innebär" säger Göran Näsholm, vd och koncernchef på Ahlsell.

Företagets nuvarande vd och delägare, Girts Vilcins, kvarstår i sin position som verksamhetschef.
Förvärvet förutsätter godkännande av Lettiska konkurrensmyndigheten.
För ytterligare information vänligen kontakta Göran Näsholm, VD och koncernchef, på telefonnummer 0708-23 71 00 eller Camilla Weiner, informationschef, på telefonnummer 0734-04 70 62.
Ahlsell är det ledande tekniska handelsföretaget i Skandinavien, Baltikum och Ryssland inom installationsprodukter, verktyg och maskiner. Ahlsell erbjuder professionella användare ett brett sortiment av varor och kringtjänster inom produktområdena VVS, El, Verktyg & Maskiner, Bygg, Kyl och GDS (Gör det själv). Koncernen har en årlig omsättning om ca 23 miljarder SEK och ca 5 000 anställda.