2021-09-21 06:45 Ahlsell-gruppen förvärvar grossist i Estland

Ahlsell-gruppens dotterbolag FEB AS har ingått avtal om att förvärva samtliga aktier i Vaga Tehnika Eesti Oü från A & O Johansen A/S, Danmark. Bolaget har en årlig omsättning på cirka 45 mSEK.

Vaga Tehnika är ett grossistföretag med bas i Tallinn och bolaget har en stark marknadsposition inom VA, naturgas och industri samt ett anpassat verktygssortiment för sina kundsegment.

Vaga Tehnikas kunder är i huvudsak entreprenörer och kommuner. Förvärvet är en strategiskt viktig del av Ahlsell-gruppens satsning i Estland och stärker vår position inom området genom en ökad kundbas och ett bredare produktsortiment.

Tillträde villkoras av ett godkännande från den estniska konkurrensmyndigheten.

För ytterligare information kontakta:

Claes Seldeby, VD och Koncernchef, Ahlsell AB
08-685 70 00, claes.seldeby@ahlsell.se

Ahlsell är den ledande distributören i Norden av installationsprodukter, verktyg och förnödenheter för installatörer, byggbolag, fastighetsskötare, industri- och kraftbolag samt offentlig sektor. Det unika kunderbjudandet omfattar över en miljon enskilda produkter och lösningar. Koncernen omsätter drygt 32 miljarder SEK och de tre huvudmarknaderna Sverige, Norge och Finland står för cirka 97% av intäkterna. Med cirka 5 700 medarbetare, över 240 butiker och tre centrallager förverkligar vi varje dag vårt kundlöfte: Ahlsell gör det enklare att vara proffs!