2021-11-22 16:00 Ahlsell stärker sitt verktygserbjudande genom förvärvet av Grønvold Maskinservice i Oslo, Norge

Ahlsell-gruppen har ingått avtal om köp av aktierna i Grønvold Maskinservice. Bolaget har en årlig omsättning på drygt 200 mNOK.

Förvärvet stärker erbjudandet till byggbranschen samtidigt som Ahlsell ytterligare satsar på service- och underhåll av verktyg, ett viktigt bidrag till en mer hållbar bransch.

Sedan 1996 har Grønvold Maskinservice levererat verktyg, infästning, skyddsutrustning samt förnödenheter av hög kvalitet till marknaden. När de nu blir en del av Ahlsellkoncernen skapas synergier och möjligheter för båda företagen.

Ahlsell har ett brett produktsortiment samt mycket goda logistiklösningar som Grønvold Maskinservices nya och befintliga kunder nu får tillgång till. Ahlsell får genom förvärvet tillgång till Grønvold Maskins höga tillgänglighet samt spetskompetens och mycket uppskattade serviceverkstad som ger Ahlsells kunder möjlighet att underhålla och reparera sina verktyg – ett enkelt grepp för att minimera frekventa nyinköp och onödigt spill.

Tillträde sker efter norska konkurrensverkets godkännande.

För ytterligare information kontakta:

Claes Seldeby, VD och Koncernchef, Ahlsell AB
08-685 70 00, claes.seldeby@ahlsell.se

Ahlsell är den ledande distributören i Norden av installationsprodukter, verktyg och förnödenheter för installatörer, byggbolag, fastighetsskötare, industri- och kraftbolag samt offentlig sektor. Det unika kunderbjudandet omfattar över en miljon enskilda produkter och lösningar. Koncernen omsätter cirka 34 miljarder SEK och de tre huvudmarknaderna Sverige, Norge och Finland står för cirka 97% av intäkterna. Med cirka 5 700 medarbetare, över 240 butiker och tre centrallager förverkligar vi varje dag vårt kundlöfte: Ahlsell gör det enklare att vara proffs!