2022-03-22 12:00 Ahlsell stärker sitt erbjudande inom beslag och inredning genom förvärvet av Skånebeslag och Skånesnickeri AB

Ahlsell har ingått avtal om köp av aktierna i Skånebeslag och Skånesnickeri AB. Bolagen har tillsammans en årlig omsättning på drygt 60 mSEK.

Förvärvet stärker erbjudandet till våra bygg- och fastighetskunder samtidigt som Ahlsell utvecklar sitt erbjudande inom cirkulärt byggande och renoveringslösningar, ett viktigt bidrag till en mer hållbar utveckling av vårt samhälle.

Skånebeslag och Skånesnickeri har varit verksamma sedan 1972, och har hela tiden haft en god relation med Ahlsell. De ligger i framkant när det gäller specialanpassade lösningar för bygg- och fastighetskunder, de utvecklar ständigt sitt sortiment inom beslag och inredning samt har ett kundfokus som passar Ahlsells kultur. När de nu blir en del av Ahlsellkoncernen skapas synergier och möjligheter för båda företagen att lära sig och utvecklas än mer.

Ahlsell får genom förvärvet tillgång till Skånebeslags hela kompetens och sortiment samt, genom förvärvet av Skånesnickerier, möjlighet att lära sig ett nytt produktområde med spetskompetens inom återbruk, renovering och cirkuläritet.

Tillträde sker den 5 april.

Claes Seldeby, VD och Koncernchef, Ahlsell AB
08-685 70 00, claes.seldeby@ahlsell.se

Ahlsell är den ledande distributören i Norden av installationsprodukter, verktyg och förnödenheter för installatörer, byggbolag, fastighetsskötare, industri- och kraftbolag samt offentlig sektor. Det unika kunderbjudandet omfattar över en miljon enskilda produkter och lösningar. Koncernen omsätter cirka 37 miljarder SEK och de tre huvudmarknaderna Sverige, Norge och Finland står för cirka 97% av intäkterna. Med cirka 6 000 medarbetare, över 240 butiker och tre centrallager förverkligar vi varje dag vårt kundlöfte: Ahlsell gör det enklare att vara proffs!